Här hittar du försäljnings- och leveransvillkoren för ADLER-Werk, Lackfabrik Johann Berghofer GmbH & Co, Bergwerkstrasse 22, A-6130 Schwaz.

1. ALLMÄNT

1.1. Tillämpningsområde
Följande försäljnings- och leveransvillkor gäller för alla nuvarande och framtida leveranser och tjänster från ADLER-Werk Lackfabrik Johann Berghofer GmbH & Co. KG, även om det inte uttryckligen hänvisas till dem. Avvikande affärs- eller inköpsvillkor för kunden gäller endast efter vårt uttryckliga skriftliga medgivande. Personer som gör beställningar, hämtar eller tar emot varor anses vara behöriga att godkänna våra allmänna villkor för kundens räkning och att förbehålla sig i detta avseende.

1.2. Dotteravtal
Dotteravtal är endast giltiga om de skriftligen har bekräftats av ADLER-Werk Lackfabrik Johann Berghofer GmbH & Co.

1.3 Erbjudanden
Våra erbjudanden, i synnerhet vad gäller kvantiteter, leveranstider och allmän tillgänglighet, kan ändras om de inte betecknas som bindande. Uppgifter i katalogen eller broschyrer osv. är icke-bindande och blir endast en del av avtalet om dessa hänvisas till i orderbekräftelsen.

1.4 Ingående av avtal
Ett avtal ingås med rättslig verkan endast genom skriftlig orderbekräftelse eller genom försändelse av varorna.

1.5 Avtalets innehåll
Innehållet i vår orderbekräftelse måste kontrolleras av mottagaren och förpliktar honom att omedelbart meddela oss om eventuella avvikelser från det meddelande han har skickat, annars kommer transaktionen att ingås med det innehåll som vi hart bekräftat.

2. PRISER OCH KOSTNADER

2.1 Uppgifter och beräkning av priser
Alla prisuppgifter är utan förbehåll och anges - om inte annat anges - i euro och exklusive moms. Alla transport- och förpackningskostnader, frakt- och försäkringsavgifter, tullar, avgifter och pålagor tillkommer kunden. Om ingen bindande och skriftlig prisöverenskommelse har träffats, faktureras varan till det pris som gäller på leveransdagen. De angivna priserna gäller ”från fabriken“ eller ”ex works“ INCOTERMS 2020 och inbegriper inte transportkostnader.

2.2 Mervärdesskatt
Den lagstadgade mervärdesskatten tillkommer enligt gällande skattesats. Eventuella avgifter ska betalas av kunden.

3. BETALNINGSVILLKOR

3.1 Betalningsvillkor
Våra fakturor förfaller till betalning omedelbart efter mottagandet av fakturan, utan avgifter och avdrag. Överföringar anses som betalning först när beloppet har krediterats vårt konto.

3.2 Försenad betalning
Vid försenad betalning har vi rätt att begära ersättning för de skador som faktiskt har uppstått eller dröjsmålsränta enligt lagstadgade belopp. För företagare innebär det: 9,2 % över basräntan. Vi har även rätt att kräva dröjsmålsränta vid kundens betalningsförsummelse från den dag då varan levererades. Vid utebliven betalning förbinder sig kunden att ersätta oss för de påminnelse- och inkassokostnader som vi ådrar oss, i den mån de är nödvändiga för att vidta lämpliga rättsliga åtgärder. Detta ska under alla omständigheter inkludera ett engångsbelopp på 40,00 euro som ersättning för inkassokostnader i enlighet med § 458 i UGB. Utövandet av ytterligare rättigheter och anspråk påverkas inte. Om kunden är försenad med en (del)betalning har vi rätt att kräva omedelbar betalning av utestående men ännu inte förfallna fakturabelopp och/eller kräva förskott eller säkerhet för framtida leveranser och tjänster.

3.3 Förbud mot kompensation
Kvittning mot motkrav från kunden som bestrids av oss och inte har fastställts rättsligt är utesluten, liksom utövandet av en retentionsrätt utan juridiskt bindande äganderätt eller som grundar sig på anspråk från andra rättsliga transaktioner.

4. LEVERANSTID, FÖRSENING AV LEVERANS, OMÖJLIGHET ATT TA EMOT

4.1 Leveranstider och leveransdatum

Leveranstider och leveransdatum observeras i möjligaste mån. Om de inte uttryckligen har överenskommits som bindande är de inte bindande och ska alltid förstås som den förväntade tidpunkten för tillhandahållande och överlämnande till kunden. Kunden kan endast säga upp avtalet på grund av försenad leverans om en rimlig tidsfrist har fastställts. Avbeställningen måste göras skriftligen. Ångerrätten gäller endast de delar av leveransen eller tjänsten som är försenade.

Delleveranser är tillåtna.

Leveranstiden ska anses vara observerad om leveransobjektet har lämnat vår fabrik eller om leveransberedskap har anmälts när den skickas ut. Efterföljande begäran om ändringar och tillägg från kunden förlänger leveranstiden på tillämpligt sätt. Detsamma gäller i händelse av oförutsedda hinder som ligger utanför vår och/eller våra leverantörers kontroll, till exempel force majeure, strejk, lockout, pandemi, förseningar av leverans av väsentliga råvaror, material eller delar. Anspråk på skadestånd från beställaren är uteslutna i samtliga fall vid försenad eller utebliven leverans, även när respittiden har gått ut, utom i de fall uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

4.2 Skador på grund av försening
Vårt ansvar för skada orsakad av försening är begränsat till 0,5 % av värdet för den försenade leveransen, dock högst 5 % av värdet för den del av leveransen som inte har levererats i tid.

4.3 Ej mottagna varor
Ej mottagna varor på avtalad leveransdag lagras under högst 6 veckor på kundens risk och bekostnad. Kunden ska stå för lagringsavgifterna. Samtidigt har vi rätt att antingen kräva att avtalet fullgörs eller att, efter att ha fastställt en skälig tidsfrist, frånträda avtalet och förfoga över varan på annat sätt. Vid tillvaratagande ska ett avtalsvite om 5 % av fakturabeloppet (exklusive moms) anses avtalat. Vi förbehåller oss uttryckligen rätten att göra gällande ytterligare skadeståndsanspråk.

5. SPECIALANPASSADE PRODUKTER

När det gäller specialanpassade produkter kan de avtalade leveranskvantiteterna vara något (upp till 10 %) högre eller lägre. Leveransdatum för orderrelaterad produktion är att betrakta som icke-bindande.

6. ÅTERLÄMNANDE AV VAROR

Om varor tas tillbaka som en gest av goodwill debiteras de faktiska kostnaderna för returen, dock högst 20 % av fakturavärdet. För specialanpassade produkter är retur av varor under alla omständigheter utesluten.

7. FÖRSÄNDELSE, RISKÖVERGÅNG, LEVERANS, FÖRSÄKRING, FÖRPACKNING/BEHÅLLARE

Om inte annat har avtalats skriftligen ska varorna levereras från vår fabrik på Bergwerkstraße 22 i 6130 Schwaz eller från någon av de tillhörande filialerna (för mer information om filialer - se www.adler-lacke.com). Kunden är skyldig att ta emot våra leveranser och tjänster. Vi levererar oförsäkrat. Risken övergår till beställaren så snart som leveransobjektet har överlämnats till speditören eller den som ansvarar för försändelsen, om beställaren inte tar emot leveransobjektet från och med tidpunkten för leveransberedskapen.

Detta gäller även om delleveranser görs eller om vi har tagit på oss andra tjänster. I avsaknad av ett uttryckligt avtal om motsatsen, anses varorna vara sålda ”från fabriken” ”ex works” INCOTERMS 2020. Engångsbehållare tas inte tillbaka och de tomma engångsbehållarna kan bortskaffas via ett rikstäckande avfallshanteringssystem. Endast emballage som uttryckligen betecknats som returbehållare ska återsändas fraktfritt i felfritt och påfyllningsbart skick senast inom 3 månader från riskens övergång. Om returbehållaren inte återlämnas på rätt sätt kommer de faktiska rengöringskostnaderna att debiteras kunden, men endast upp till behållarens värde. Det är uttryckligen förbjudet att fylla returbehållarna med andra produkter eller återvinningsbara material. I det fall returbehållarna inte återlämnas kommer kunden att faktureras för detta.

8. ANSVAR FÖR FEL, GARANTI, SKADESTÅNDSSKYLDIGHET

8.1 Kontroll av kvantitet och kvalitet
Kunden ska omedelbart kontrollera den levererade varans kvantitet och kvalitet samt dess lämplighet för det avtalade användningsområdet. Fel ska omedelbart anmälas skriftligen efter mottagande av leveransen och tjänsten, senast inom 8 dagar, dolda fel inom 3 dagar från upptäckten. Klagomålet måste vara tillräckligt väl underbyggt och styrkt med bevis. På begäran måste en provbehållare tillhandahållas i förväg för undersökning. Garantitiden - även för dolda fel - är högst 6 månader sedan varan har mottagits.

8.2 Uteslutning av klagomål
Klagomål utesluts om förtunningsmedel, härdare, ytterligare färger eller andra komponenter tillsätts som inte också härrör från ADLER-Werk eller om material eller fläckar av annat ursprung används delvis för färgstrukturen.

8.3 Retur av defekta varor
Defekta varor får endast återlämnas med tillstånd från ADLER-Werk.

8.4 Garantins upphörande
Garantin upphör att gälla om kunden eller tredje part som inte är auktoriserad av oss har gjort ändringar på varan. Vi ansvarar inte för skador som orsakats på grund av olämplig eller felaktig användning, naturligt slitage, felaktig eller försumlig hantering eller förvaring.

8.5 Begränsad garanti
Vid berättigade fel är garantin begränsad till förbättring, ny leverans eller komplettering av defekta varor. Krav på avbeställning och/eller prisavdrag är uteslutna.

8.6 Ansvar för skador
Såvida det inte strider mot tvingande lag eller om inte annat följer av dessa villkor ansvarar vi endast för kostnader för att avhjälpa skada som vi har orsakat genom grov vårdslöshet eller uppsåt. Detta innefattar även fall av tillämpningsspecifik rådgivning eller rekommendation från ADLER-Werk. Användaren i fråga måste alltid självständigt och professionellt fastställa lämpliga tillämpningsområden och bearbetningsmetoder samt följa eventuella skyddsstandarder. Denna ansvarsbegränsning gäller dock inte ersättning för personskada. Vi ansvarar inte för indirekta skador, utebliven vinst, uteblivet intresse, uteblivna besparingar, följdskador eller ekonomiska förluster eller skador som uppkommer på grund av anspråk från tredje part. Vid grov vårdslöshet är ansvaret begränsat till värdet av den levererade varan, dock högst till det belopp som täcks av vår försäkring.

8.7 Skadeståndsansvarets varaktighet
Skadeståndskrav mot ADLER-Werk Lackfabrik Johann Berghofer GmbH & Co. KG preskriberas senast 5 år efter mottagandet av leveransen, såvida inte den lagstadgade preskriptionstiden förfaller tidigare.

9. FÖRBEHÅLL OM ÄGANDERÄTT

9.1 för levererad vara
ADLER-Werk behåller äganderätten till de levererade varorna tills köpeskillingen har betalats i sin helhet. Kunden ska bära hela risken för (de förbehållna) varorna, i synnerhet för risken för förstörelse, förlust eller försämring. De varor som levereras med äganderättsförbehåll måste förvaras på ett korrekt sätt. Kunden har rätt att sälja de levererade varorna vidare inom ramen för sin vanliga affärsverksamhet. Fram till dess att köpeskillingen har betalats i sin helhet överlåter kunden alla fordringar och säkerhetsintressen som denne har rätt till från återförsäljningen till ADLER-Werk med tanke på betalning. Denne är skyldig att ta upp denna upplåtelse av rättigheter i sin redovisning på begäran av ADLER-Werk. Vid utebliven betalning har ADLER-Werk rätt att underrätta återköparna av godset, vilka kunden ska underrätta, om överlåtelsen och kräva betalning till ADLER-Werk. Pantsättning eller äganderättsöverlåtelse genom säkerhet av de levererade varorna med äganderättsförbehåll till förmån för tredje part är inte tillåten utan ADLER-Werk medgivande. Kunden förbinder sig att omedelbart anmäla om insolvensförfaranden inleds mot hans tillgångar samt om tredje part tar de förbehållna varorna i beslag. Vid utebliven betalning har ADLER-Werk rätt att beslagta godset, dock utan att detta upphäver kundens skyldigheter enligt köpeavtalet, särskilt betalningsskyldigheten.

9.2 till levererade redskap
Utöver vad som anges i punkt 9.1 ska beställaren täcka alla risker som kan förutses i den vanliga affärsverksamheten för utrustning och maskiner såsom färgblandare, vibratorer, processtillbehör och liknande.


10. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

Leverantören och kunden är skyldiga att följa bestämmelserna i dataskyddslagen (DSG), den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och alla andra lagstadgade sekretessförpliktelser. Leverantören behandlar de personuppgifter som krävs för att fullgöra avtalet. Utförlig dataskyddsinformation (dataskyddsmeddelandet) i enlighet med artikel 13 och följande i GDPR finns på vår webbplats www.adler-lacke.com/at/hilfreiche-links/datenschutzerklaerung. Kunden är skyldig att vidta alla nödvändiga dataskyddsåtgärder, i synnerhet sådana som avses i GDPR, så att leverantören kan behandla personuppgifterna enligt syftet med avtalsförhållandet.

11. JURISDIKTION OCH TILLÄMPLIG LAG

För alla tvister som uppstår i samband med det avtalsförhållande som ligger till grund för leveransen och dess fullgörande gäller som exklusivt forum den lokala jurisdiktionen för den behöriga domstolen i Schwaz. Österrikisk lag ska uteslutande tillämpas med undantag för remisstandarder (IPRG, Rom I-förordningen osv.) i internationell privaträtt och FN:s konvention om avtal för internationella köp av varor (CISG).

 

© by adler-lacke.com